A mobil klíma az a szerkezet, amelyet a légkondicionálás szokásba jövésének első hullámának nevezhetünk, csakhogy a fokozatosan alakuló technológia egyre inkább kiszorítja a piacról annak ellenére, hogy sok helyen a mai napig megfelelő hatásfokkal lehet őket használni.

Nyilvánvalóan fontos tudni, hogy mobil klíma és mobil klíma között is óriási különbségek észlelhetőek, amelyek befolyásolják mind a készülék energiafogyasztását, mind a hatásfokát. A korszerűbb, úgynevezett split klíma felépítésekkel nehezen, bajosan vagy sehogy sem vehetik fel a versenyt, csakhogy megesnek olyan szituációk, amikor tanácsos elgondolkodni a megszerzésükön.

A berendezés egyik legjelentősebb tulajdonsága az egyszerű fuvarozhatósága, a modellek általában kerekekkel vannak ellátva, így egyetlen egyén is könnyűszerrel bírja szobáról-szobára mozgatni a szerkezetet. Alkalmazása elsősorban jellegzetes helységekben, például tetőterekben, alagsorokban tanácsolt, tehát olyan területeken, ahol nincs kényszer szakadatlanul illetőleg éppen periodikusan a légkondicionálásra. Azonképpen megfelelően funkcionálhatnak apróbb rendelőkben, műhelyekben, ideiglenes összejövetelek zárt színterén, ahol mindössze a legégetőbb (vagy dermesztőbb) napokon hozzák működésbe. Olyan apartmanokban, irodákban viszont, ahol teljes nyáron tanácsolt a klimatizálás már kívánatosabb a split klíma beépítése, mert ezek beépítése után több funkció is elérhető, azonkívül a split készülékek nagyobb hatásfokkal dolgoznak.

A mobil klíma további jellemző elsőbbsége szintén a kialakításából adódik, méghozzá, hogy nélkülözhető a szakember a beüzemeléséhez, mivel a beszerelés szükségtelenné válik. Ennek köszönhetően az ilyen szerkezetek villámgyorsan igénybe vehetőek, alkalmas gépkocsi esetén akár a üdülésekre és fesztiválokra is elszállítmányozhatók.

Nyilvánvalóan ezek a gépezetek minden kétséget kizáróan nem csak a levegő hűtésére vehetők igénybe, hanem fűtésére is. Ez ugyancsak előnyös jellemvonás, elsősorban a leghűvösebb napokon, illetőleg olyan szobákban, ahol nincs fűtés, ám átmenetileg elengedhetetlen lenne. Azonban a radiátorok, vagy a komolyabb légkondicionálók rendeltetését nem vehetik át, arra igazán eszményiek lehetnek, hogy pár órára felmelegítsék a levegőt a gépkocsiszínben illetőleg éppen a kamrában.

A kialakításnak ellenben nem csupán előnye, hanem hátulütője is létezik, ami abból adódik, hogy a klímák központját adó kompresszorok és ventilátorok zajt adnak ki üzemelés közben, ami éjjel a hálószobában jelentős malőrt okozhat. Igaz, a fejlettebb mobil klímák már sokat fejlődtek ebben a megközelítésben is, a split klíma korszerűsítésével teljesül, hogy a kompresszor egy távoli, külső kültérbe kerül, így nem tudnak rivalizálni. A másik malőr abból adódik, hogy noha nincs kültéri egysége, elengedhetetlenül pótolhatatlan valamilyen összeköttetés a külvilággal. Ezt úgy lehet leggyorsabban kivitelezni, hogy egy falba fúrt lyukon keresztül juttatjuk ki a konstrukció vezetékét, azonban ezzel a megoldással nemcsak kifelé áramlik a hőség, hanem a levegőcserélés szerint üzemelő szisztéma miatt állandóan jön is.

A mobil klíma voltaképpen olyankor eszményi döntés, ha nem egy teljes objektumot, egy szintet, hanem egy-egy termet kell csakis hűteni, esetleg fűteni. A nyár legizzasztóbb napjain elviselhetetlen a kánikula a tetőtérben, télen ezzel szemben elengedhetetlen lenne valamilyen hőforrás a gépkocsitárolóban?

Ezekben az esetekben tanácsos mérlegelni a könnyűszerrel mozgatható és nagyszerű hatásfokkal üzemelő konstrukciók vásárlását, amennyiben viszont permanensen klimatizálni óhajtja az objektumát, kiaknázva az újszerű légszűrők adta lehetőségeket, akkor kívánatosabb egy végleges, de komolyabb hatékonyságú és minimálisabb energiát fogyasztó split klímában gondolkodni.